REGULAMIN PRZEWOZU OSÓB I RZECZY (BAGAŻU) WAWRZYNOWICZ spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Śremie (dalej jako: „Regulamin”)


§ 1. PODSTAWA PRAWNA REGULAMINU

Regulamin (dalej „Regulamin”) opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w
szczególności w oparciu o:
1) upoważnienie zawarte w art. 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U.
2024 poz. 1262 z późn. zm.),
2) ustawę z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. 2024 poz. 1539 ze zm.),
3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r.
dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające
rozporządzenie (WE) nr 2006/2004,
4) ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2024 poz. 1251 ze zm.).

§ 2. PRZEDMIOT I ZAKRES ZASTOSOWANIA

  1. Regulamin określa zasady świadczenia usług przewozu osób oraz rzeczy (bagażu) wykonywanych
    przez „WAWRZYNOWICZ” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Śremie (dalej
    jako: „Przewoźnik”).
  2. Regulamin ma zastosowanie do przewozu osób i bagażu w zakresie obejmującym grupowe
    przewozy osób na podstawie zawieranych przez Przewoźnika umów przewozu.
  3. Postanowienia Regulaminu stanowią integralną część każdej umowy przewozu zawieranej przez
    Przewoźnika z osobą trzecią, zwaną dalej „Zleceniodawcą”.
  4. W zakresie nieuregulowanym Regulaminem zastosowanie znajdują odpowiednie powszechnie
    obowiązujące przepisy prawa, w szczególności ustawy – Prawo przewozowe oraz przepisy
    Kodeksu cywilnego.

§ 3. DEFINICJE

Użyte w Regulaminie pojęcia oznaczają:
1) przewoźnik – WAWRZYNOWICZ spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Śremie (ul.
Gen. Wł. Sikorskiego 35, 63-100 Śrem), wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru
Sądowego, której dokumenty przechowuje Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w
Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, KRS: 0000371388, NIP:
7851788606,
2) zleceniodawca – osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości
prawnej, zawierająca z Przewoźnikiem umowę przewozu,
3) podróżny – osoba korzystająca z usługi przewozu organizowanego przez Przewoźnika na
podstawie umowy przewozu zawartej pomiędzy Przewoźnikiem i Zleceniodawcą,
4) kierowca – osoba zatrudniona przez Przewoźnika lub wykonująca usługę na jego rzecz,
posiadająca odpowiednie uprawnienia do kierowania pojazdem,
5) pojazd – środek transportu zbiorowego (autobus, autokar, bus) wykorzystywany do wykonania
umowy przewozu,
6) przewozy grupowe – przewozy wykonywane w czasie i na warunkach uzgodnionych w umowie
zawartej między Przewoźnikiem a Zleceniodawcą na rzecz osób trzecich – tj. uczestników
przewozu grupowego,
7) bagaż – przedmiot należący do Podróżnego, przewożony wraz z nim w pojeździe lub bagażniku,
8) kurs – przejazd pojazdu na określonej trasie pomiędzy ustalonymi punktami początkowym i
końcowym.

§ 4. PRAWA I OBOWIĄZKI PRZEWOŹNIKA

  1. Przewoźnik zobowiązuje się do wykonywania przewozu osób i bagażu w sposób zgodny z
    obowiązującymi przepisami prawa, umową oraz Regulaminem.
  2. Przewoźnik zapewnia:
    1) pojazd dopuszczony do ruchu drogowego, sprawny technicznie i spełniający wymogi
    bezpieczeństwa,
    2) kierowcę posiadającego wymagane przepisami prawa kwalifikacje zawodowe oraz aktualne
    uprawnienia do kierowania pojazdem,
    3) realizację przewozu na uzgodnionej trasie i w czasie określonym w umowie lub
    harmonogramie przewozu,
    4) zachowanie odpowiednich warunków sanitarnych, bezpieczeństwa i komfortu podróży.
  3. Przewoźnik zastrzega sobie prawo do:
    1) zmiany trasy przejazdu lub opóźnienia przewozu w przypadku okoliczności niezależnych od
    Przewoźnika, w szczególności w razie objazdów, wypadków drogowych, decyzji
    administracyjnych, zagrożeń pogodowych, awarii pojazdu lub działania siły wyższej,
    2) odmowy przewozu lub usunięcia z pojazdu osoby uciążliwej dla podróżnych, w
    szczególności której stan psychofizyczny (nietrzeźwość, agresja) lub zachowanie narusza
    porządek publiczny, zagraża bezpieczeństwu innych Podróżnych lub komfortowi przejazdu,
    lub osoby odmawiającej zapłacenia należności za przewóz.
  4. W przypadku przerwania kursu z powodu awarii pojazdu, która uniemożliwia kontynuowanie
    podróży, Przewoźnik ma obowiązek niezwłocznie zapewnić zastępczy środek transportu,
    umożliwiający pasażerom dotarcie do celu podróży.
  5. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za skutki opóźnień, skrócenia trasy lub niewykonania
    przewozu powstałe wskutek działania siły wyższej lub okoliczności niezależnych od niego, w tym
    m. in. utrudnień w ruchu drogowym, warunków atmosferycznych, awarii infrastruktury, decyzji
    władz lub organów administracji publicznej.

§ 5. OBOWIĄZKI I PRAWA PODRÓŻNYCH

  1. Podróżny zobowiązany jest do:
    1) przestrzegania postanowień Regulaminu oraz stosowania się do instrukcji i poleceń kierowcy lub załogi pojazdu,
    2) przybycia na miejsce odjazdu co najmniej 10 minut przed planowanym odjazdem,
    3) zajmowania miejsc wyznaczonych lub, w przypadku ich braku, dowolnych dostępnych zgodnie z kolejnością wsiadania,
    4) powstrzymywania się od zachowań mogących utrudniać kierowcy prowadzenie pojazdu,
    5) zachowania porządku w pojeździe, w szczególności niedokonywania aktów wandalizmu oraz niezakłócania spokoju innych podróżnych,
    6) poszanowania wyposażenia technicznego i elementów wnętrza pojazdu.
  2. Podróżnemu zabrania się w szczególności:
    1) spożywania napojów alkoholowych, środków odurzających oraz palenia wyrobów
    tytoniowych i elektronicznych w pojeździe,
    2) przewożenia substancji, przedmiotów, materiałów niebezpiecznych, zabronionych
    przepisami prawa albo mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa Podróżnych,
    kierowcy lub pojazdu,
    3) używania urządzeń emitujących dźwięk, w tym instrumentów muzycznych. Dozwolone jest
    korzystanie ze słuchawek, o ile dźwięk nie jest słyszalny przez innych Podróżnych.
  3. Podróżny ma prawo do:
    1) przejazdu w odpowiednich warunkach bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej
    obsługi,
    2) informacji o planowanej trasie, przewidywanym czasie trwania podróży, a także o wszelkich
    opóźnieniach lub zmianach trasy wynikających z okoliczności niezależnych od Przewoźnika.
  4. Nieobecność podróżnego w miejscu odjazdu o wyznaczonej godzinie traktowana jest jako
    rezygnacja podróżnego z przejazdu.
  5. Podróżny ponosi odpowiedzialność materialną i cywilną za wszelkie szkody wyrządzone
    umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa wobec Przewoźnika, innych podróżnych lub mienia.
  6. Na czas przejazdu podróżny objęty jest ubezpieczeniem wynikającym z obowiązujących
    ubezpieczeń komunikacyjnych. Ochrona ubezpieczeniowa dotyczy wyłącznie zdarzeń mających
    miejsce w czasie przebywania podróżnego w pojeździe. Zdarzenia i szkody powstałe poza
    pojazdem nie podlegają ochronie ubezpieczeniowej.

§ 6. PRZEWÓZ BAGAŻU

  1. Każdemu podróżnemu przysługuje prawo do bezpłatnego przewozu bagażu podręcznego mieszczącego się pod siedzeniem lub na półce nad siedzeniem.
  2. Bagaż powinien być oznakowany w sposób umożliwiający identyfikację przez właściciela oraz zabezpieczony przed uszkodzeniem lub zniszczeniem. Przewoźnik zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia bagażu, który:
    1) zawiera przedmioty, których przewóz jest zabroniony przepisami prawa (np. materiały niebezpieczne, wybuchowe, toksyczne, radioaktywne, łatwopalne)
    2) stwarza zagrożenie dla zdrowia lub życia podróżnych, może uszkodzić pojazd lub inny bagaż,
    3) przekracza dopuszczalne gabaryty określone w ust. 1, bez odrębnej zgody Przewoźnika.
  3. Na przejazdach autokarowych obowiązuje zakaz przewozu (z wyjątkiem psów asystujących osób z niepełnosprawnościami) zwierząt. Zakaz ten ma charakter bezwzględny i nie przewiduje wyjątków.
  4. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za utratę, uszkodzenie lub kradzież bagażu podręcznego oraz rzeczy pozostawionych w pojeździe, chyba że szkoda nastąpiła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Przewoźnika lub jego pracowników.
  5. W przypadku przewozu przedmiotów wartościowych zaleca się zawarcie przez Podróżnego indywidualnej umowy ubezpieczenia bagażu na czas podróży.

§ 7. REKLAMACJE I ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEWOŹNIKA

  1. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność wobec podróżnego za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy przewozu, na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (t.j. Dz.U. 2024 poz. 1262) oraz Kodeksie cywilnym, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi (umowy) nastąpiło z przyczyn od niego niezależnych.
  2. Reklamacje dotyczące niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu, w tym szkód powstałych podczas przewozu osób lub bagażu, należy składać pisemnie na adres: „WAWRZYNOWICZ” sp. z o.o., ul. Gen. W. Sikorskiego 35, 63-100 Śrem).
  3. Reklamacja powinna zostać złożona w terminie 30 dni od dnia zaistnienia okoliczności będących jej podstawą. Reklamacje złożone po tym terminie mogą zostać pozostawione bez rozpoznania, o czym Przewoźnik poinformuje w odpowiedzi.
  4. Reklamacja powinna zawierać:
    1) imię i nazwisko (lub nazwę) oraz adres osoby zgłaszającej reklamację,
    2) datę i trasę kursu oraz numer kursu (jeśli jest znany osobie zgłaszającej reklamację),
    3) opis zdarzenia stanowiącego podstawę reklamacji,
    4) określenie zgłaszanych zastrzeżeń oraz ewentualnych roszczeń,
    5) numer rachunku bankowego do ewentualnego zwrotu środków,
    6) podpis osoby zgłaszającej reklamację,
    7) załączniki potwierdzające roszczenie, takie jak umowa przewozu, zlecenie usługi, zdjęcia, protokoły.
  5. Jeżeli rozpatrzenie reklamacji w terminie, o którym mowa w ust. 3, nie jest możliwe z przyczyn niezależnych od Przewoźnika (np. potrzeba uzyskania informacji od osób trzecich lub zakładów ubezpieczeń), Przewoźnik poinformuje zgłaszającego o przewidywanym terminie odpowiedzi, który nie może przekroczyć 60 dni od dnia wpływu reklamacji.
  6. Brak odpowiedzi w terminie, o którym mowa w ust. 3 lub 5, jest równoznaczny z uznaniem reklamacji, zgodnie z art. 7a ust. 5 ustawy o prawach konsumenta – o ile ma ona zastosowanie.
  7. Niniejszy tryb reklamacyjny nie wyłącza ani nie ogranicza możliwości dochodzenia roszczeń przez podróżnego lub zleceniodawcę w postępowaniu sądowym lub pozasądowym.

§ 8. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Regulamin wchodzi w życie z dniem jego opublikowania na stronie internetowej Przewoźnika i obowiązuje przez czas nieokreślony, do momentu jego uchylenia lub zmiany.
  2. Regulamin udostępniany jest Zleceniodawcy przed zawarciem umowy przewozu, a jego aktualna treść dostępna jest na stronie internetowej Przewoźnika: https://wawrzynowicz.pl/
  3. Zawarcie umowy przewozu, w tym podpisanie zamówienia na przewóz grupowy, jest równoznaczne z akceptacją treści Regulaminu.
  4. Wszelkie spory powstałe na tle stosowania Regulaminu lub wykonania umowy przewozu rozstrzygane będą przez sąd powszechny właściwy miejscowo dla siedziby Przewoźnika.
  5. Przewoźnik zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu w każdym czasie, z zachowaniem formy pisemnej lub elektronicznej. Zmiana Regulaminu nie ma wpływu na umowy zawarte przed dniem wejścia w życie zmienionych postanowień, chyba że Regulamin będzie stanowić inaczej.